Christian Lindqvist berättar om hur det är att jobba som verksamhetskonsult

”Verksamhetsöversyn är som en läkarundersökning, fast för företag”

Hur trivs du på Konsultnet?

Jag har jobbat elva år som verksamhetskonsult varav två av dem på Konsultnet. De två år jag har haft här på Konsultnet har varit kul och utmanande. Jag trivs kanonbra! Jag får hjälpa kunder att utvecklas och därigenom utvecklas jag själv.

Tidigare jobbade jag med samma saker som jag gör här egentligen. Och jag valde att byta till Konsultnet för att jag ville jobba ännu närmare kunderna. Vi får en nära relation till kunden och blir deras ”trusted advisor”.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Det finns ingen vardag i det här arbetet. Det händer nya saker hela tiden. Jag jobbar mycket med människor och inte så mycket med systemet egentligen. Det är i kundmötet som det blir spännande!

Hur kan en arbetsdag se ut för dig?

Det är många möten i och med att jag ju jobbar mycket med människor. Sitter i workshops med kunderna och tillsammans med mina kollegor hittar vi lösningar på identifierade problem.

Det bästa är att jag inte har en typisk arbetsdag! Den ena dagen är inte den andra lik.

Vad gör du för att vara innovativ?

Jag är innovativ genom att alltid ifrågasätta om saker och ting inte kan göras bättre. Inte vara nöjd bara för att det fungerar. Det kan ju fungera ännu bättre!

Ofta gör man en verksamhetsöversyn först när det gör ont någonstans. Det är precis som när du går på läkarundersökningar. Du vill du ju veta att allting står rätt till eller om du kan göra något för att förbättra din hälsa. Och det kan man faktiskt göra med en verksamhetsöversyn också. Då kan man hitta saker som kan förbättras.

Om du fick säga tre ord att beskriva Konsultnet som arbetsgivare, vad skulle du säga då?

Familjärt för att vi jobbar nära varandra. Alla hjälper till. Det finns ingen hierarki eller byråkrati.

Kundorienterat – Vi har kunden i fokus här. Jag tror att det är enklare för oss att lyckas med det i och med att det är ett mindre företag. Vi jobbar mycket tillsammans och får en stark relation till kunden.

Det är snabbt till beslut. Man får förtroendet att utveckla sig själv och det är lätt att påverka sin egen vardag.

Hur ska en person vara som vill jobba som verksamhetskonsult?

För att trivas i rollen ska man vara en god lyssnare och kunna ställa rätt frågor. Utmana kunden med att tänka nytt och bryta gamla mönster. Det är bra om du kan komma med innovativa förslag och tänka utanför boxen som verksamhetskonsult och på så sätt komma fram till smarta lösningar.

Det vi gör är att vi hjälper kunden att lyfta blicken. Tänka utanför boxen. Det kan bli som en aha-upplevelse för kunden.

Leveranser i tid med rätt värde